Voel jij je wel eens onzeker in bepaalde situaties? Of merk je dat je jezelf soms naar beneden haalt? Ik wel, en dat is geen fijn gevoel. Gelukkig maakte ik enkele jaren geleden kennis met positieve affirmaties. Ik had er op dat moment nog nooit van gehoord en besloot daarom op zoek te gaan naar antwoorden. Wat zijn affirmaties? En hoe kun je ze in het dagelijkse leven gebruiken om een beter zelfbeeld te krijgen?

Wat is een Affirmatie?
Een Affirmatie is een positief woord of een positieve zin die je tegen jezelf zegt en herhaalt om je beter, zelfverzekerder en gelukkig te voelen. Het is dus een manier om je gedachten, je zelfbeeld, gezondheid en je zelfvertrouwen te beïnvloeden. Het doel van deze positieve boodschap aan jezelf? Simpel! Je wilt met positieve affirmaties een negatief denkpatroon ombuigen naar een positieve overtuiging. Immers, alles wat je aandacht geeft groeit. Of simpel gezegd: je bent wat je denkt! En dat betekent dat je jouw eigen gedachten positief kunt beïnvloeden om zo gelukkig, vol vertrouwen, energiek en optimistisch een nieuwe dag te beginnen. Affirmaties zijn dus een belangrijke reminder voor jezelf om los te komen van oude negatieve (denk)patronen en fijne gedachten toe te laten. Om je geest te helpen is het dus prettig om positieve en blije gedachten te denken.

Heb je ooit wel eens bewust geluisterd naar je eigen gedachten? Je zou het voor de grap eens een dag moeten doen. Op een gemiddelde dag heb ik echt enkele tientallen negatieve gedachten – terwijl ik een heel positief mens ben – en ik ben vast niet de enige. Klinkt dit je misschien bekend in de oren:

  • “Ze zullen er vast wel iets van vinden.”
  • “Ik ben niet goed genoeg.”
  • “Jemig, dat is echt dom van mij.”
  • “Ik kan het niet, ik durf het niet.”

Deze gedachten zijn een soort van scripts in je hoofd die je bewust of onbewust steeds opnieuw herhaalt en die door dat te doen jouw werkelijkheid kleuren en bepalen. Ze zijn in je hoofd ontstaan door die zinnen telkens weer te herhalen én door er een emotie aan te koppelen.

Want als je denkt dat je iets kunt, dan trek je als het ware de energie naar je toe om het te kunnen. Als je denkt dat je iets niét kunt, maak je een self-fulfilling prophecy: meestal kun je het dan ook niet omdat je overtuigingen je tegenhouden. En dit doe je niet alleen in je gedachten, je spreekt het ook uit: tegen jezelf, in gesprekken met anderen, en naar anderen toe, bijvoorbeeld je vrienden, je partner, je kinderen.

  • “Nou, het zal mij nooit van z’n leven lukken hoor.”
  • “Dat ga ik niet eens proberen, ik ben nou eenmaal zo.”
  • “Wat ben jij toch vervelend vandaag.”
  • “Laat mij het maar doen, dat is toch veel te moeilijk voor jou.”
  • “Doe je dat nou alweer verkeerd.”

Experts schatten zelfs dat 72% van je gedachten negatief zijn.

Heb je enig idee hoeveel kracht je gedachten hebben?
Je denkt de hele dag door, denken is iets wat jij doet. Het mooie is, je hebt er zelf invloed op. Denken, of althans, de manier waarop je denkt, is een gewoonte ofwel een patroon. En net als alle andere gewoontes en patronen, ben jij degene die er de controle over kan hebben. Dit gaat niet vanzelf en het kost tijd en energie om je patronen te veranderen. Het is net als met sporten of diëten: je moet er aan werken.

Om echt veranderingen in je leven te bewerkstelligen, is het handig om je hoofd te vullen met positieve gedachten. Als je vaak genoeg iets herhaalt, ga je er in geloven, of dit nu negatief, of positief is. Dan kun je beter je hoofd vol hebben met positieve gedachten. Wanneer je je bewust bent geworden van jouw gewoontes of patroon, kun je nieuwe, meer effectieve gedachten gaan bedenken, waardoor je voor jezelf nieuwe keuzes creëert.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als er iedere dag een personal coach om je heen liep die je bestookte met positieve teksten: “Super goed gedaan” als je iets klaar had, of “Wat ben je mooi” als je je aangekleed hebt. Maar de realiteit is – hoe spijtig ook – anders. De realiteit is misschien dat je je zorgen maakt, dat je het enorm druk hebt of dat je gewoon niet van die chocola kunt afblijven (voor mij gelden ze allemaal!). Weet dat jij degene bent die hierin verandering kan aanbrengen, jij mag in jezelf gaan geloven!

Doorbreek je overtuiging
Affirmeren is helemaal niet moeilijk en je kunt het op elk moment van de dag doen. Het is belangrijk dat je een positieve gedachte kiest die het best past bij wat je wil bereiken. Denk goed na over wat je precies wil en over de eventuele gevolgen. Maak een wenslijst en rangschik je verlangens volgens belangrijkheid.

Formuleer je wens altijd in de tegenwoordige tijd en vermijd het woordje ‘niet’. Zeg dus niet: ‘Ik ben niet onzeker’, maar zeg: ‘Ik ben vol zelfvertrouwen!’.
Dit zinnetje kun je dan regelmatig hardop tegen jezelf zeggen of opschrijven. Je kan het ook op een papiertje schrijven en dat op een plek leggen waar je het vaak ziet. Sommigen gebruiken de affirmatie in een ritueel of maken er een tekening bij.

Soms kan het gebeuren dat je een bepaalde affirmatie bijna niet over je lippen kunt krijgen. Of dat je kwaad wordt of verdrietig als je een bepaalde affirmatie leest of uitspreekt. Dat kan betekenen dat bij jou de overtuiging van het tegendeel heel diep zit. Om uit te vinden waar het probleem zit en hoe je jezelf steeds weer negatieve gedachtes voorhoudt helpt de volgende oefening:

Neem een stuk papier en trek middendoor een verticale lijn. Schrijf aan de linkerkant de affirmatie. Schrijf nu aan de rechterkant de gedachte die in je opkomt tijdens het schrijven van de affirmatie. Herhaal dit net zo lang tot de gedachtes die je rechts opschrijft positief zijn in plaats van negatief. Ga door met het opschrijven van de affirmatie, ook al schrijf je ‘m honderd keer. Oefen net zo lang op die bepaalde affirmatie tot je ‘m lachend, met een blij hart, hardop en duidelijk kunt uitspreken. Pas dan heb je de positieve tekst als waarheid geïntegreerd in jezelf.

Ik merkte zelf dat ik door de dag heen vaak vergat om de affirmaties te herhalen. Gewoon. omdat ik het te druk had of simpelweg omdat ik er niet aan dacht. Daarom begon ik in eerste instantie met het maken van affirmatiekaartjes die ik over het huis verspreidde. In de keuken hangt bijvoorbeeld: IK BEN RUSTIG EN KALM, want als ik aan het eind van een lange dag met het eten bezig ben en mijn hond loopt in de weg, dan wil ik mijn geduld nog wel eens verliezen. En op mijn computer hangt: IK VERTROUW OP MIJN WIJSHEID. Doordat mijn ogen steeds – onbewust – op de tekst vallen word ik geaffirmeerd in het tegenovergestelde: ik ga geloven dat ik rustig en kalm ben en over mijn eigen wijsheid beschik en hierdoor vertoon ik ook het overeenkomstige gedrag.

Je kunt jouw mindset dus positief veranderen door de door jou gekozen positieve affirmatie heel vaak tegen jezelf te zeggen.

De wereld is zoveel lichter als je positief in het leven staat. Gun jezelf de mooiste gedachten over jezelf te hebben!

Veel oefenplezier met de positieve gedachten!

Samen onderzoeken wat coaching kan betekenen voor jou en of mindfulness oefeningen op dit moment in jouw leven passen? Neem dan contact met me op. Ik kan jou helpen aan handvatten. Een kennismakingsgesprek (20 min) is zonder kosten.