☆ Burn-out en leuke dingen doen ☆

“Gewoon leuke dingen doen, dan gaat het vanzelf over”

Hoe vaak word dit niet als advies gegeven aan iemand met een burn out. Ik krijg daar zelf de kriebels van, want dit is zo’n dooddoener. Realiseer je dat iemand met een burn-out een enorme doorzetter is en waarschijnlijk al maanden of jaren slecht geslapen heeft voordat de instorting daar was. En ik hoor het nog zo vaak in mijn coachingsessies. “De huisarts / POH heeft gezegd dat ik maar leuke dingen moest gaan doen”.  Als ik dan vraag hoe dat is, dan is het antwoord vaak: “Ik wil wel hoor, maar ik kan gewoon niet. Ik heb geen puf, dus hoe kan ik dit nu gaan doen”. En daar slaan ze de spijker op zijn kop.

Een burn-out gaat niet over als je gewoon leuke dingen gaat doen. Wanneer je een burn-out hebt dan is fysiologisch gezien, je batterij compleet leeg en die dient eerst opgeladen te worden. Je kunt zelfs zo uitgeput zijn dat je het liefste steeds wilt slapen. Je moet er toch niet aan denken om de stad in te gaan, een drankje te drinken, koffie te doen, te winkelen, naar een festival te gaan of wat mensen dan ook verstaan onder leuke dingen doen. Daar ben je namelijk veel en veel te moe voor, je hebt er gewoonweg geen energie voor. Was het maar zo simpel, dat zou zoveel gedoe schelen. Simpel feit: leuke dingen kosten energie.

Activiteiten maken moe

Alle activiteiten maken je moe, ook al voelt dat soms anders voor je. Je hebt het ook niet altijd door, dus het besef is (nog) niet daar. Heel kritisch gekeken zijn er geen activiteiten die energie geven, hoewel daar wel op die manier over gesproken wordt. Hoe vaak hoor je niet: “Ik krijg er energie van”. Continu toch? Wat bedoel je daarmee? Je wordt blij of enthousiast van de activiteit en waarschijnlijk geeft het je voldoening. Hierdoor voel je je niet moe, het verjaagt als het ware je vermoeidheid. Dat betekent niet dat het geen energie kost.

Je lichaam kan alleen in de ruststand komen en optimaal herstellen, wanneer je niet actief bent. Nieuwe energie (de brandstof) kan dan worden geproduceerd in je cellen, afval worden verwerkt, waardoor voorraden worden aangevuld. Hierdoor laat je de batterij weer op. Deze processen gebeuren in je slaap. Deze slaapbehoefte komt dus niet uit de lucht vallen. Je mag daaraan toegeven, in de loopt van het herstel neemt deze behoefte weer af. En dat maakt slapen in de eerste fase van een burn out jouw beste medicijn.

Laat het goedbedoelde advies om leuke dingen te gaan doen voor nu aan je voorbij gaan. Eerst nieuwe energie opdoen, de batterij opladen en herstellen. In een volgende fase kun je weer gaan denken aan leuke dingen doen.

#burnout #leukedingendoen #advies #rusten #herstel #slapen #bestemedicijn #energieopdoen #batterijopladen #bij_marjolein #doorzetten

Heb jij een burn out en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Ik help jou! Plan een gratis Ontdekgesprek.