Heb jij last van perfectionisme ? Ben je een perfectionist? Je bent zeker niet de enige! Onze huidige veeleisende maatschappij creëert mensen die geen fouten mogen maken, die bang zijn om afgewezen te worden en bij uitstek integer willen zijn. Perfectionisme zorgt er enkel voor dat je dingen uitstelt of nog erger: dat je er niet aan begint. Want laten we eerlijk zijn: niet beginnen aan het uitwerken van die presentatie is dé manier om te voorkomen dat je faalt. 

Oké, je vrienden, partner, collega’s, familieleden, maken weleens grapjes over de hoge eisen die je jezelf stelt, en je uber-georganiseerde levensstijl. Maar ach ja, je perfectionisme heeft je in de loop van de jaren veel goeds gebracht. Toch?

Laat ik voorop stellen: Er is echt niets mis met de dingen zo goed mogelijk te willen doen en om alles super te organiseren. Het helpt je om vooruit te komen, ambities na te jagen en dromen te verwezenlijken. Perfectionistisch zijn kan je bij studie, werk, sport en leven ongelooflijke kansen bieden.

Tegenwoordig word je juist geprezen wanneer je dingen echt goed kunt uitvoeren. Iedereen is dan vol of over je. Streberigheid en perfectionisme worden beloond in werk en samenleving. Het wordt gezien als een geweldige kwaliteit. Dat kan het ook zijn, alleen de praktijk is vaak anders.

​​Wat ik regelmatig in mijn coachpraktijk tegenkom is dat ‘perfectie’ gekoppeld is aan de eigen identiteit. Wat ik daarmee bedoel is, dat als je een fout maakt of het anders loopt dan gepland, dan ervaar je dit als persoonlijk falen.

Dat betekent dus dat de mate waarin jij ervaart of je ‘goed’ bent, wordt gemeten aan resultaat van buitenaf en niet aan jouw eigen persoonlijkheid, het innerlijk.

Perfectionisme is dus een eigenschap waar je enorm veel profijt van kunt hebben, en tegelijk kan het ook je grootste vijand zijn.

De schaduwzijde van perfectionisme wordt vaak over het hoofd gezien. En dat is namelijk de relatie tussen perfectionisme en (faal)angst:

De angst om fout te doen, niet aan de hoge eisen van anderen te kunnen voldoen
De
 angst om te falen, door het ijs te zakken.

Dat leidt tot onzekerheid, laag zelfbeeld, het continu beter willen doen, krampachtigheid, uitstelgedrag en zo kom je in de vicieuze cirkel van perfectionisme terecht.

​​​En als jij begrijpt waar ik het over heb, dan heb je ook ervaren dat deze angst verlamd, en zich met enige regelmaat vertaalt in uitstelgedrag.

Soms kan uitstel je ervan weerhouden een taak tijdig te voltooien, of erger nog, het zorgt ervoor dat je die taak helemaal niet doet.

Want als je perfectie nastreeft kan het zomaar zijn dat je je al verlamt voelt als je alleen maar denkt aan de taak die je uit te voeren hebt.

Herken je dat moment, dat je dan andere dingen gaat doen? Dingen die misschien leuker en minder overweldigend zijn dan die perfect uit te voeren taak?

Vul zelf maar in…………(denk aan je telefoon checken, de was doen, een boodschap halen)

Laat ik je uit de droom helpen: Perfectie is meestal helemaal niet haalbaar!

Achter je bureau, of op je werk kun je jezelf inbeelden dat de taken die bij jouw werk horen of de dingen die in je leven gebeuren, perfect moeten worden uitgevoerd, omdat je anders gefaald hebt.

Hello, wake up! Open je ogen en kijk eens heel goed om je heen. Observeer hoe anderen hun taken uitvoeren, hun leven leven. Wie in jouw omgeving of die je kent, is in staat om perfect werk af te leveren? Wees eerlijk, wat zie je?

Juist, niemand is in staat 100% perfect te zijn. Jij niet, ik niet, gewoon niemand niet.

Je leert van het maken van fouten, door vallen en opstaan en dan vooral weer doorgaan.

Een belangrijke eerste stap is het herkennen en erkennen wanneer jouw eigen perfectionisme je in de weg zit.

Laat ik je een voorbeeld geven =>
Je moet weten: Ik en techniek gaan niet zo goed samen. Al jaren probeer ik allerlei tools uit om onder mijn meditaties muziek te zetten.

Vol goede moed begin ik dan van alles te lezen over het programma en ik probeer alles direct toe te passen. Alleen lukt me dat dan niet en daar raak ik dan super gefrustreerd van. Ik snap dan niet waarom het me niet lukt en voel me echt een nitwit.

Allerlei gedachtes gaan dan door me heen en ik heb het gevoel dat ik gefaald heb. Ik wil het zo graag goed doen…

Dan kan ik ervoor kiezen om me te verliezen in de negatieve gedachten of bewust mezelf de ruimte te geven om te LEREN.

Want, ik geef niet op en ik wil het wel graag leren. En door te denken dat ik misschien wel 100 stappen nodig heb om het te leren, is het me uiteindelijk wel gelukt. Nee, het ging niet van een leien dakje en het was ook niet perfect.

Dat is niet erg, het geeft me zoveel energie en blijdschap en ontspanning dat ik mezelf deze ruimte heb gegeven.

Hoe veel dingen wil jij eigenlijk doen, maar doe je niet, omdat je wacht op het juiste moment?

Om gelukkig te kunnen leven, ben je afhankelijk van vele externe factoren, je hebt nou eenmaal niet alles zelf in de hand. Zoals gezegd, fouten maken is menselijk. “Daar leer je van”.

Dat is nou juist zo moeilijk.

Zie jij het maken van fouten als onderdeel van je leerproces en als iets dat bij het leven hoort? Of overheerst bij jou de angst om te falen?

Jouw 80% is waarschijnlijk iemand anders 200%.

Als je echt een perfectionist bent is er ook nog een redelijke kans dat jouw 80% de 200% van iemand anders is.

Met andere woorden: zelfs als jij jezelf “maar” een acht zou geven in plaats van een tien, zou een ander jou waarschijnlijk nog steeds een 10+ geven.

We zijn vaak veel kritischer over ons eigen werk dan dat van een ander, en dit zie ik zeker veel terug bij mensen die zichzelf omschrijven als perfectionistisch.

Wat als je jouw 80% de wereld instuurt? Kijk eens hoe dat voelt, en hoe mensen reageren. Komt er echt veel kritiek? Of zijn mensen gewoon blij met de waarde die je levert?

Daar komt dit uiteindelijk op neer: blijf waarde leveren.

Test jezelf

Kleine test om te zien of jij worstelt met je perfectionisme.

Geef eerlijk antwoord op de volgende vragen:

  1. Voel je je vaak gefrustreerd, teleurgesteld, angstig of boos terwijl je probeert aan je eigen verwachtingen te voldoen?
  2. Is je weleens verteld dat je lat te hoog ligt, dat je hoge eisen stelt aan jezelf?
  3. Staan deze eisen in de weg om een taak te voltooien, anderen te vertrouwen of ontspannen te kunnen leven?

Kun je deze vragen met JA beantwoorden, dan kun je ervan uitgaan dat jouw perfectionisme je in de weg zit.

Tijd om daar mee aan de slag te gaan!

Het goede nieuws is dat perfectionisme geen aangeboren eigenschap is die nou eenmaal bij je hoort en niet meer verdwijnt. Je BENT niet zo.

Perfectionisme is aangeleerd, en je kunt er ook heel goed mee leren omgaan.

Het vergt lef, moed, inzet en de nodige begeleiding om met je perfectie te leren omgaan, of er minder last van te hebben. Wat stel jij momenteel uit, omdat het nog niet perfect is?

​​De oplossing zit in het veranderen van je denken en je gedrag. Het leren omgaan met perfectionisme gaat niet over één nacht ijs. Sterker nog, het is een life-long practice. Door er mee aan de slag te gaan, neem je echter zelf meer de leiding in hoe jij in jouw leven wil staan.

Het is tijd om jouw imperfectie te omarmen. Tell me, hoe erg is het om eerlijk te zijn tegenover jezelf en anderen? Dat je niet volmaakt bent en dus ook weleens een fout maakt, moe bent, te laat, of gewoon totaal geen fut of zin hebt? Dat levert je gegarandeerd meer op, zoals:

  • Rust en ruimte, dus minder stress
  • Tevredenheid met jezelf
  • Realistische verwachtingen, en dus haalbare doelstellingen
  • Meer zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • Eerlijkheid naar jezelf en anderen

Moet jij of wil jij?
Het kan helpen om te begrijpen waar je perfectionisme vandaan komt, zodat je beter begrijpt waarom je doet wat je doet. Het helpt je om zo patronen bij jezelf te leren herkennen.

Alle verandering begint bij je bewust worden van een patroon of gedrag dat je niet (meer) dient. Bewustwording is het inzicht krijgen in wie je bent en in de patronen die de manier waarop je leeft bepalen. Volgens psycho-analist Carl Gustav Jung gaat de gemiddelde mens 5% bewust en 95% onbewust door het leven.

Het begint bij het jezelf leren kennen. Om te beginnen met de tijd te nemen voor jezelf en met jezelf in gesprek te gaan. Neem hiervoor de tijd, en ook hierbij geldt: je bent lerend, dus het hoeft niet in een keer perfect.

Korte oefening…Beantwoord voor jezelf de vragen:
Wil jij hard werken om die presentatie perfect te krijgen of moet dat omdat je ervan overtuigd bent dat je anders waardeloos bent?

Werk je zo hard omdat dit een bewuste keuze is? Of moet je van jezelf zo hard werken?

Wat zit er onder jouw streven naar kwaliteit?

In hoeverre ben jij blij en ook belangrijk: is je omgeving (nog) blij met jou en jouw gedrag?

Als je de bovenstaande vragen leest, wat roept het dan bij je op?

Tips

Het start dus met bewustwording, maar tevens kun je ook concrete actie ondernemen. Daarom deel ik enkele tips met je:

  1. Wees lief voor jezelf: Zie in dat het menselijk is om fouten te maken en dat jij dat dus ook mag doen. Ben je onzeker over of je iets wel goed genoeg hebt gedaan? Stel jezelf dan de vraag: “Waar ben ik blij om als ik kijk naar het proces en het resultaat?” Als je doorslaat in het hebben van controle en je hierdoor te veel taken op je neemt kan je jezelf afvragen: “Is dit mijn verantwoordelijkheid?”
  2. Uit je hoofd in je lijf: Denk aan wandelen door de natuur of start een hobby waarin je lekker creatief aan de slag gaat.
  3. Stop met jezelf te veroordelen. Wanneer jij je zelf erop betrapt dat je bevestiging zoekt bij anderen en dat dit een drijfveer is voor perfectionisme, stel jezelf dan de vraag: “Wat vind ik hiervan?” (even tussen jou en mij; het programma dat je leert om minder druk te maken wat anderen van je vinden is bijna gereed en het wordt zo vet)
  4. Vervang minder helpende gedachten door gedachten die wél helpen. Een voorbeeld van zo’n helpende gedachte is: “Ik ben oké zoals ik ben. Maak affirmaties voor jezelf en spreek die een aantal keer per dag tegen jezelf uit. Affirmaties zoals: ‘Wat ik vandaag ook doe of laat ik ben goed genoeg’.
  5. Realiseer en accepteer dat perfect niet bestaat. Perfectionisme doorbreken zal niet in één keer goed gaan. Wees lief voor jezelf, kijk met mildheid naar jezelf, veranderen kost nu eenmaal tijd en energie. Geef jezelf de ruimte om te leren.

Het klopt, dit vraagt oefening en soms extra ondersteuning, stel jezelf bepaalde vragen maar bovenal: wees lief voor jezelf.

​Als je denkt dat je last hebt van perfectionisme dan zijn er mogelijkheden om dit te doorbreken. Soms gaat het snel en makkelijk en soms is er wat meer nodig om dit blijvend te veranderen. Bij Marjolein helpt jou om jouw perfectionisme te doorbreken en lichter te leven.

​​Laat gerust hieronder een reactie achter en inspireer hiermee ook weer anderen.

Heb je nog vragen? Kan ik nog iets voor jou betekenen? Laat het mij gerust weten.

Wist je al dat ik in deze gekke tijden mijn inzichten en tips voor een fijner leven deel op Facebook en Instagram?

Wil je deze inspiratie opdoen?
>> Volg mij dan hier op Facebook
>> Of volg mij hier op Instagram