โ„๐• ๐•– ๐•ซ๐•š๐•–๐•ฅ ๐•ž๐•š๐•›๐•Ÿ ๐•จ๐• ๐•ฃ๐•œ-๐•๐•š๐•—๐•– ๐•“๐•’๐•๐•’๐•Ÿ๐•”๐•– ๐•–๐•ฃ๐•ฆ๐•š๐•ฅ?

Je hebt vast wel gehoord van de term ๐™ฌ๐™ค๐™ง๐™ -๐™ก๐™ž๐™›๐™š ๐™—๐™–๐™ก๐™–๐™ฃ๐™˜๐™š. Simpelweg gezegd gaat het om de balans tussen je werk en je privรฉ leven. Het wekt echter de suggestie dat je je je werk hebt en daarnaast je leven. Dat is niet zo, werken is onderdeel van je leven.

Er is sprake van een evenwicht wanneer aan alle eisen van je persoonlijke leven, het professionele leven en het gezinsleven tegemoet wordt gekomen.

Hoe ervaar jij jouw work-life balance?

Een kleine test om te kijken hoe het met jouw work-life balans gesteld is. Hoeveel van de onderstaande stellingen zijn voor jou herkenbaar?

  • Ik bekijk berichtjes van mijn werk ook buiten werktijd
    โ€ข Ik neem niet vaak de tijd om rustig te eten, maar ga door met werken
    โ€ข Ik reageer meteen op binnenkomende berichten
    โ€ข Ik krijg mijn โ€˜to-doโ€™ lijst nooit helemaal af
    โ€ข Ik werk vaak thuis nog even door
    โ€ข Ik maak nooit iets helemaal af
    โ€ข Ik zit โ€™s avonds vaak in mijn hoofd met het werk van de afgelopen dag
    โ€ข Ik doe vaak dingen waar ik geen zin in heb
    โ€ข Ik ervaar regelmatig een opgejaagd gevoel

Zijn 3 of meer stellingen van jou op toepassing? Dan wordt het tijd om wat beter voor jezelf te zorgen!

Lees snel verder om te weten hoe je een betere work-life balance bereikt.

Balans

Bijna niets is zo schadelijk voor jouw gezondheid als een constante druk om op je best te presteren. Je wil graag super veel doen op een dag, maar daarbij vergeet je (of misschien onderschat je) hoe belangrijk het is om rust in te bouwen. Het is gewoonweg niet mogelijk om een perfecte balans te bereiken.

Door de perfecte balans te willen bereiken ontstaat de verwachting dat alles altijd goed gaat en dat er altijd een perfect evenwicht moet zijn. Je legt de lat dus lekker hoog voor jezelf en streeft zoโ€™n perfectie na waardoor je er vroeg of laat aan onderdoor gaat. Je kunt soms al moe worden van alleen maar denken aan alles wat je nog moet doen.

Het lijkt ook alsof werk altijd verbonden is met stress en het leven enkel met ontspanning โ€ฆ En dat is natuurlijk niet zo.

Je hebt altijd keuzes in het leven. En zelfs de kleinste keuzes, kunnen al een wereld van verschil betekenen.

Net als veel van mijn klanten vind ik het ook nog steeds een uitdaging om te balanceren tussen werk en privรฉ.

Hoe meer ik focus op het streven naar balans in mijn leven, hoe meer het lijkt alsof ik de controle verlies. Dan voel ik me slachtoffer van mijn drukke leven, overweldigt het me en zit ik met mijn handen in mijn haar om al die ballen in de lucht te houden.

Doordat ik van alles wil of denk dat het van me verwacht wordt en ik daar ook nog eens aan wil voldoen, maak ik geen bewuste keuzes. Dit zorgt er dan ook voor dat ik te veel op mijn bord heb liggen en daar bovenop tevens het gevoel heb dat ik het maar half doe.

Natuurlijk ben ik dan weer niet tevreden met mijn eigen prestaties (want ik heb de lat lekker hoog liggen) en daardoor raak ik gefrustreerd. De stress neemt dan toe, want ik voel van alle kanten druk om alle to doโ€™s en verplichtingen te voldoen.ย  En daardoor groeit ook mijn onzekerheid: โ€œdoe ik het wel goed?โ€

Heel lang heb ik het gevoel gehad niet uit deze cirkel te kunnen komen. Totdat ik me realiseerde dat dit mijn eigen denkpatroon was.

Ik focus me nu op het zetten van kleine stapjes in mijn alledaagse leven. Ik neem bewuste keuzes en bouw rustmomenten in de dag in.

Af en toe even niet met mijn werk bezig zijn is echt ontzettend lekker. Bovendien is het noodzakelijk, want altijd maar doorgaan leidt tot stress.

Ik neem tijd voor mezelf, doe mijn eigen ding in stilte en daar laad ik van op. Die kleine bewegingen voorwaarts maken de volgende stappen gemakkelijker om te zetten. Ik blijf continu in beweging en leer telkens bij.

Zo zorg ik ervoor dat mijn work-life balance op peil blijft. Dat ik geniet van het ondernemen en het werken aan mijn eigen bedrijf, zonder dat ik mezelf voorbij loop.

Ideeรซn en tips waarvan ik hoop datย ze ook voor jou betekenisvol kunnen zijn.

Ik help je dus graag op weg.ย Zodat je kan stoppen met jaloers teย zijn op anderen die het volgens jou, wel voor elkaar lijken te hebben. Het zijn uiteraard geen absolute waarheden die ik verkondig, wel stukken uit de weg die ik zelf heb afgelegd.ย 

  1. Tune uit. Schakel uit. Durf keuzes te maken. Voor jezelf, voor je gezin en eventueel voor je kinderen. Het is tegenwoordig de normaalste gang van zaken om altijd maar bereikbaar te zijn. Maar al die piepjes en geluidjes vragen steeds opnieuw om jouw aandacht. Het kan je hele planning in de war schoppen en je chronisch van je echte werk afhouden. Zet dus je app notificaties en pushmeldingen uit. Dit zorgt voor een stuk meer rust en minder stress.
  2. Ontspanning – Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.Het gaat er niet om dat je na 4 uur werken ook 4 uur moet ontspannen. Het gaat erom HOE je die vrije uren invult. Een kwestie van quality time dusโ€ฆ

Bepaal eerst voor jezelf hoeveel tijd je na (of voor!) jouw werk kan en wil besteden aan kwalitatieve ontspanning. Dit zijn dus echt uren waarin je enkel en alleen aan jezelf hoeft te denken. Het maakt niet uit of dit voor of na jouw werk is of hoe lang het is, leg voor jezelf vast wat voor jou haalbaar is. Al is het maar 10 minuten.

Vervolgens geef je invulling aan deze momenten die je vrijmaakt voor ontspanning. Hierbij hoort รฉรฉn gouden regel: focus op de kwaliteit en niet op de kwantiteit. Wil je dansen? Ga dan compleet uit je dak. Wil je een boek lezen in alle rust? Leg je mobiel dan aan de kant en zet je notificaties uit. Wat je ook doet, ga er in op en zorg dat het jouw moment is.

  1. Leer nee zeggen.Dit is zo moeilijk!ย  Als je niet het vermogen hebt om nee te zeggen, dan vreet dat aan jouw tijd en dat is een grote bron van stress. Nee zeggen op het juiste moment helpt je om trouw te blijven aan jezelf. Wees niet bang om je daarmee in de vingers te snijden. Bewust nee zeggen, omdat je je daar goed bij voelt, komt juist ten goede van jouzelf. Ik zeg steeds meerย neeย danย ja. Zowel op professioneel vlak als privรฉ. Als je wil kan je elke dag compleet volproppen, maar op een gegeven moment ben je meer bezig met het afwerken van je lijstje, dan genieten. En dat zorgt er weer voor dat zelfs de leuke dingen aan kunnen voelen als een moeten, als een verplichting.
  2. Energie-management.Hoe heerlijk is het als je batterij volledig is opgeladen? Vaak sta je al moe op en plof je in de avond op de bank. Altijd maar doorgaan zorgt er niet voor dat je energie over gaat houden. Maak voor jezelf de energiebalans op. Wat kost je energie en wat geeft je energie? Welke gesprekken putten je uit? Welke sociale โ€˜verplichtingenโ€™ kosten je meer dan het je oplevert? Met welke vrienden wil je รฉcht contact houden? Welke afspraken vind je heel waardevol? Wat gebeurt er als je de keuze maakt om eensย nietย naar die verjaardag toe te gaan? Mijn ervaring is dat de wereld dan echt niet vergaat.
  3. Me-Time.Neem zo nu en dan momenten voor jezelf. Hoe kort of klein die momentjes ook zijn, pak zeย met elke hand aan! Boek een ontspannendeย massageย of neem deel aan een dansworkshop. Ook eenย yogasessieย helpt je om meer op jezelf te focussen. Het gaat erom dat je doet wat jij leuk vindt. Kijk waar jij van oplaadt en doe daar met enige regelmaat meer van.

Note to yourself: focus je niet alleen op hoe de ideale gebalanceerde dag eruit moet komen te zien. Hier ben ik zelf ook ingetrapt. Maar hoe vaak heb je nou รฉcht een ideale dag? Elke dag dat jij je niet aan je โ€˜schemaโ€™ houdt, zal je teleurgesteld zijn. En dat is niet fijn voor je moraal.

Misschien is het handig om jezelf eens de vraag stellen hoe het anders kan?ย Hoe kun je ervoor zorgen dat je zelf niet meegaat in het hoge ritme van druk, druk, druk? Hoe kun je iets meer rust inbouwen voor jezelf en voor je gezin โ€ฆ?

Kies een tip die bij jou resoneert en ga hiermee aan de slag. Het is meestal een kwestie van elke dag, voor of na je werk, een moment inbouwen waarop je jezelf loskoppelt van jouw werk. Op deze manier geef je je lichaam de kans om te ontstressen. En vind je de voor jou optimale work-life balance.

โ€‹โ€‹Heb je nog vragen? Kan ik nog iets voor jou betekenen? Laat het mij gerust weten.

Wist je al dat ik in deze gekke tijden mijn inzichten en tips voor een fijner leven deel op Facebook en Instagram?

Wil je deze inspiratie opdoen?
>> Volg mij danย hierย op Facebook
>> Of volg mijย hierย op Instagram