Hoe vol is het hoofd van jouw kind?

Heeft jouw kind een vol hoofd?

Vertelt jouw kind wel eens dat zijn hoofd vol is of dat er niets meer bij past? Dat het zo druk is in zijn hoofd? Graag wil je je kind helpen om zijn hoofd weer leeg te krijgen of beter nog: een vol hoofd te voorkomen. Lees in dit blog hoe je jouw kind hiermee helpt!

Het is zo vol in mijn hoofd!

‘Het zit zo vol’, ‘er past niets meer bij’, ‘Ik kan niet meer nadenken’ of ‘alles zit door elkaar’. Kinderen met een vol hoofd zijn vaker onrustig, vermoeid, hebben hoofdpijn of vallen slecht in slaap! Je kind kan letterlijk de handen voor de oren doen, boos worden of gaan huilen.

Hoe komt je kind aan een vol hoofd?

  • Je kind moet zoveel. Kinderen moeten leren, op school en ‘in het leven’. Dan is het helemaal niet gek dat het af en toe zo vol wordt in het hoofd.
  • Je kind is bang om controle los te laten. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme kunnen ervoor zorgen dat je kind blijft nadenken over van alles, met een vol hoofd als gevolg.
  • Je kind is (hoog)gevoelig. Indrukken, sferen, gebeurtenissen, gevoelens van anderen komen meer binnen dan bij andere kinderen en je kind heeft tijd nodig om dit te verwerken. Overprikkeling ligt op de loer als je kind zich niet voldoende kan terugtrekken en tot rust kan komen.
  • Je kind is hoogbegaafd. Hoogbegaafde kinderen nemen enorm veel informatie op, hebben veel ideeën, beginnen aan iets, maar maken het niet af omdat ze alweer met iets anders bezig zijn. Hierdoor overladen ze zichzelf met prikkels en raakt het hoofd vol.

5 Tips om jouw kind te helpen met zijn volle hoofd.

Hoe ben je een vol hoofd voor en wat kun je doen als je kind klaagt over dat het zo druk is in zijn hoofd?

  1. Zorg voor genoeg time-out momenten voor je kind. Een ontspanningsoefening doen, luisteren naar een rustig muziekje of lekker een stukje wandelen in het bos. Even helemaal uit het “moeten”, uit het hoofd en in contact komen met het lichaam. Door de energie te richten op lichamelijke activiteit, komt het hoofd tot rust. Ook tekenen, schilderen of schrijven kan hierbij helpen.
  2. Verminder prikkels als je kind hier last van heeft. Let bijvoorbeeld op harde geluiden, geuren, warmte, licht en kleding. Maak keuzes in hoeveelheid activiteiten op een dag.
  3. Geef je kind ruimte om even alleen te zijnals het daar behoefte aan heeft. Het kan helpen om afspraken te maken over het spelen met andere kinderen, zo is het overzichtelijk voor je kind en kan het zich voldoende terugtrekken.
  4. Laat je kind tekenen hoe het zijn hoofd NU ervaart. Het wordt hiermee voor je kind duidelijk waar zijn hoofd vol van is en wat er allemaal aan gedachten en gevoelens zijn. Kijk samen wat er uit zijn hoofd kan en ruim het hoofd op. Laat je kind daarna tekenen hoe het opgeruimde hoofd eruit ziet.
  5. Ondersteun je kind om de aandacht te richten op het HIER EN NU. Je kind kan gedachten leren (los)laten door te concentreren op het huidige moment. Dus wat voelt, ziet, ruikt, proeft je kind op dit moment?

Probeer het!

Gun je je kind rust in het hoofd? De Pony Power voor Kids en de Mindfulness maakt korte metten met volle hoofden.

Neem vrijblijvend contact met mij op, of schrijf je kind in voor de volgende Pony Power voor Kids of Mindfulness training!

“Onze dochter zegt regelmatig (paar keer per week) dat ze zo`n vol hoofd heeft, dit uit zich in druk gedrag en huilgedrag in die mate dat ze zichzelf letterlijk in de weg zit. Zelf heeft ze ook geen idee wat ze er aan kan doen (logisch), maar wij als ouders weten het ook echt niet. We merken wel dat als ze veel uitdaging op een dag heeft gehad, vooral op school, dan gaat het beter. Maar ze vindt het zelf dus ook vervelend, dat volle hoofd, en dat vinden we heel naar voor haar.”