Mindfulness

De afgelopen jaren in mijn interesse in Mindfulness gegroeid en sindsdien verweef ik oefeningen in de coaching/begeleiding die ik bied. Het is zelfs zo dat ik de hbo-studenten die ik lesgeef laat kennismaken met mindfulness. Misschien is het tijd om hier eens nader op in te gaan.

Wat is mindfulness?

Mindfulness-MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is een evidence based (wetenschappelijk onderzoek) benadering bij o.a. stress en chronische pijn. Het geeft meer inzicht en stabiliteit in de omgang met ups en downs.

Mindfulness betekent: met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu, zonder daar een oordeel over te hebben.

Bij onplezierige gedachten, gevoelens of emoties hebben we vaak de neiging deze af te keuren of te onderdrukken. Mindfulness helpt je om een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van je gedachten, gevoelens en emoties. Beoefenen van mindfulness wordt ook wel het beoefenen van de aandacht genoemd.

Waarom mindfulness?

Door regelmatig aandachtsoefeningen te doen ontwikkelt de concentratie. Meer concentratie leidt tot beter en dieper kijken, luisteren en waarnemen. Je leert om op een afstandje naar jezelf te kijken, zonder daar een oordeel over te hebben. Het is een uitnodiging om op een open en vriendelijke manier te onderzoeken hoe je in elkaar zit en hoe het met je gaat. Dit vergroot je inlevingsvermogen en dat leidt weer tot meer compassie voor jezelf en anderen.

Het voert je naar je innerlijke hulpbronnen en het geeft je een diepe rust in jezelf. Door leren opmaken wat zich op lichamelijk, cognitief en emotioneel vlak afspeelt, ontstaat er een verschuiving van een automatische reactie naar een bewuste respons. Met oefenen verandert gedrag vanzelf, stapje voor stapje, door bewustwording van binnenuit in plaats van gedrag dat van buitenaf aangeleerd of gecorrigeerd wordt. Dit is ook het verschil met veel andere trainingen.

 Wat leer je door mindfulness?

Leren helemaal aanwezig te zijn. Vanuit een open en vriendelijke houding willen begrijpen wat er aan de hand is in de binnen- en buitenwereld. Zonder oordeel, negeren, wegdrukken of meegesleept worden, aanwezig zijn in dit moment. Piekergedachten tot rust brengen, maar ook aandacht voor de momenten van geluk, zonder dat je kritische, oordelende geest zich er mee gaat bemoeien.

We leven vaak niet in het NU maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal MOET, wat er zou kunnen gebeuren of wat al gebeurd is. We laten ons meeslepen door emoties en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt.

​Je kunt jezelf trainen om te zorgen dat het ook anders kan. Door gevoelens toe te laten, ontstaat er begrip voor eigen reacties en die van anderen. Je leert je eigen uniciteit kennen en leert jouw kwaliteiten ontdekken, waarderen en benutten. Je mag gewoon jezelf zijn!

Hoewel de opsomming hierboven juist is, is deze niet volledig. Een hooggevoelig kind heeft meer specifieke kenmerken. En als jij je wel eens afvraagt: is mijn kind hoogsensitief, dan is het belangrijk dat we alles aspecten hiervan behandelen. Om het overzichtelijk te houden heb ik ze onderverdeeld in 4 categorieën: emotioneel (hierboven opgesomd), lichamelijk, geestelijk en spiritueel.

Wat heeft mindfulness jou te bieden?

De effecten van Mindfulness zijn wetenschappelijk bewezen. Het aantal wetenschappelijke onderzoeken neemt de laatste jaren mede onder invloed van de neurowetenschap enorm toe.

  • Rust in lichaam en geest
  • Verhoogde concentratie
  • Betere focus en concentratie
  • Stressvermindering
  • Innerlijke bronnen aanspreken
  • Makkelijker keuzes kunnen maken
  • Je eigen unieke talenten ontdekken
  • In contact staan met jezelf, jezelf beter begrijpen en daarmee de ander.
  • Meer creativiteit en verbeeldingskracht. Nodig om te creëren.
  • Bewust en nauwkeurig waarnemen. De basis voor alle cognitieve functies
  • Executieve functies ontwikkelen zich beter (bijvoorbeeld: plannen, bijsturen van gedrag, besluiten nemen, nieuwe handelingen aanleren, organiseren, vinden en bedenken van oplossingen enz.)
  • Meer mentale veerkracht
  • Meer zelfvertrouwen
  • Minder last van angst en depressieve klachten
  • Een boost voor je immuunsysteem
  • Beter slapen
  • Uit je hoofd in je lijf komen
  • Verbeterde emotie-regulatie
  • Minder spanning en onrust
  • Minder piekeren

Er zijn ook effecten van Mindfulness die niet in onderzoek te vangen zijn. Je kunt hierbij denken aan momenten van ontwaken, klein ontwaken, momenten van helemaal in het hier-en-nu zijn. Het zijn allemaal ervaringen die echt wel kwaliteit toevoegen aan je leven en lang niet allemaal in onderzoek naar voren komen. Het zijn deze kleine ervaringen die je snel over het hoofd ziet, maar die een fikse impact hebben op jouw leven. Bijvoorbeeld de ervaring dat je wat meer in flow kunt zijn met het leven zoals het zich aandient. Dat het okay is als er golven zijn in je leven en dat het niet altijd helpt om deze te willen controleren. Kleine inzichten die een enorme ruimte bieden.

Voor wie kan mindfulness helpen?

In principe is mindfulness geschikt voor iedereen. Jong en oud, de groenteboer en de vuilnisman, de neuroloog en docent, de winner en de loser, de lenige en de stijve hark: mindfulness kent geen onderscheid, voor ieder mens valt er veel te ontdekken, te leren en te winnen. Mindfulness is geen snelle, makkelijke manier om problemen op te lossen, het vereist namelijk regelmatige oefening, maar het leert je sneller stress herkennen en er op een andere manier mee om te gaan.

Mindfulness kan iederéén helpen om de kwaliteit van zijn of haar leven te vergroten, door meer rust, aandacht en balans in dat leven te brengen. Wetenschappelijk is aangetoond dat mindfulness helpend en helend kan zijn voor mensen die last hebben van (overmatig) piekeren, van stress, (chronische) pijn of van een (dreigende) burnout. Maar ook als je last hebt van v

eel zelfkritiek en weinig zelfvertrouwen, waardoor je vaak aan jezelf twijfelt, dan kan mindfulness je helpen om daarin verandering te brengen en jezelf sterker te maken.

Je resoneert mee op de golven van de omgeving waarin je leeft. Stress, gejaagdheid (etc) in de leef-/werkomgeving hebben invloed op de wijze waarin jij in het leven staat. Dit betekent dat het belang van (samen) thuis oefenen, ermee bezig zijn, erover praten, rustmomenten inbouwen, van onschatbare waarde is.

Je krijgt iedere dag veel prikkels te verwerken en moet aan steeds meer eisen voldoen. Je bent bijvoorbeeld continu bereikbaar en/of online en gewoon even niets doen of ontspannen is lastig. Je hebt een ‘vol’ hoofd en raakt gemakkelijk overprikkeld.

Het is goed aandacht te hebben voor de talenten van ieder mens. Wie ben ik, waar ben ik goed in, waar word ik blij van, wat heb ik te bieden en hoe wil ik dat (later) in mijn werk vormgeven? Innerlijke rust en stilte kan helpen de antwoorden op die vragen te vinden.

Hoe super is het, om (al op jonge leeftijd) te leren naar jezelf te luisteren en daar op te vertrouwen? Voelen wanneer je over je eigen grenzen of die van een ander gaat. Zo kun je andere, bewustere keuzes in je leven maken.

Wat je motivatie ook is, uiteindelijk, in plaats van er over te lezen, zou je het vooral zelf moeten ervaren!

Tools voor mentale veerkracht en stressreductie zijn geen overbodige luxe!

Samen onderzoeken wat coaching kan betekenen voor jou en of mindfulness oefeningen op dit moment in jouw leven passen? Neem dan contact met me op. Ik kan jou helpen aan handvatten. Een kennismakingsgesprek (30 min) is zonder kosten.