Zorg jij goed voor jezelf?

De tijd vliegt voorbij, het is alweer mei. In alle drukte van de dag is het goed om even naar mezelf terug te keren en stil te staan bij wat ik wil, welke intenties ik heb, wat ik de wereld in wil zetten. Daarvoor keer ik in mijzelf en neem ik mijn “activiteiten” onder handen. Niet op het laatste moment mijn intenties voor een nieuwe periode neerzetten, nee nu loslaten wat me niet langer dient. Een nieuwe wind laten waaien. Kort gezegd: Transformatie!

Transformatie betekent ook goed voor mezelf zorgen. En goed voor mezelf zorgen is voor mij meer dan alleen ontspannen.

Ik ontmoet vaak mensen die ontzettend goed zijn in het zorgen voor anderen, wat super nobel is. Alleen vergeten deze mensen vaak om goed voor zichzelf te zorgen, om lief te zijn voor zichzelf. En laat dat nu juist het allerbelangrijkste zijn! Als je niet goed voor jezelf zorgt, dan raak je op den duur uitgeput en kun je ook niet meer voor anderen zorgen. Voor een goede eigenwaarde is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Ofwel dat je van jezelf leert te houden. Veel hsp’s hebben nogal de neiging minder van henzelf te houden dan van hun naasten. Om lekker in je vel te zitten, maar ook om waardevol te kunnen zijn voor je omgeving, is het van belang dat je jezelf waardevol gaat vinden, ofwel van jezelf te houden.

Er zijn allerlei argumenten te bedenken om jezelf nu even niet in het middelpunt van de belangstelling te zetten, om nu geen aandacht te schenken aan jouw verlangens, wat jij echt leuk vindt. En voor je het weet ‘vergeet’ je voor jezelf te zorgen.

Mijn boodschap:

Liefde begint binnen jezelf

Hoe ga jij voor jezelf zorgen? Nu is de tijd om dit te beslissen. Enkele tips:

  1. Luister naar je lichaam. Herken de signalen die je lijf je geeft, neem ze serieus en handel ernaar. Je lijf wil je iets duidelijk maken. Lief zijn voor je lijf is zooo belangrijk. Per slot van rekening heb je maar 1 lichaam en het zal je goed doen om die zorgvuldig te koesteren.
  2. Eet en drink gezond. Gezond eten en drinken zorgt dat je je fysiek en mentaal fitter voelt. Bereid je eten met liefde, dat geeft je ontzettend veel energie.
  3. Ontwikkel een vast “ik zorg goed voor mezelf” ritueel. Ik geloof heilig in de kracht van de geest en de geest heeft zo nu en dan rust nodig. Zoek naar iets dat jouw geest rust geeft. Voor de één is dit yoga, voor de ander is dit hardlopen of muziek beluisteren. Creëer momenten die heilig zijn voor jou en jou alleen. Vind je het lastig om direct zoveel tijd aan jezelf te besteden? Zoek dan naar een voor jou geschikt moment om 10 minuutjes in jezelf te keren om bijvoorbeeld een ontspanningsoefening te doen.
  4. Maak verbinding met hoe je je voelt. De maatschappij waarin je leeft is vooral gericht of ‘hoofdzaken’. Voelen is slechts bijzaak. Dat maakt dat de neiging bestaat om geen aandacht te besteden aan wat je voelt. En datgene wat je voelt zo snel mogelijk weer weg te drukken, omdat dat nu eenmaal zo hoort. Laat vandaag de dag zijn dat je kiest om bewust stil te staan bij wat je voelt, je gevoel te erkennen en er iets mee te doen.
  5. Gun jezelf zo nu en dan een cadeautje. Dit kan zijn een verwendag, naar de sauna gaan of een cursus of workshop waar je blij van wordt. Het inspireert je en helpt je verder te ontwikkelen en dat voelt enorm goed!

Dit is en blijft voor mijzelf nog steeds een leerproces. Mijn chronische ziektes (fibromyalgie, CVS, eczeem, tinnitus, chronisch pijnsyndroom, hypermobiliteit) en het feit dat ik hooggevoelig en hoogbegaafd ben vragen van mij om rust in te bouwen. Om telkens bij mezelf te checken hoe ik ervoor sta. Mijn hoofd maakt vaak overuren en aan mijn to do lijst komt meestal geen eind. Het blijft lastig om alle zogenaamde ‘moet’ taken te negeren. Echter, tegenwoordig laat ik de boel de boel, wanneer mijn lichaam daarom vraagt, en plof op de bank of ga in een warm bad.

Komen er bij jou ook al ideeën naar boven borrelen die jij kunt doen om beter voor jezelf te zorgen? Goed zo! Geniet van die momenten, al lijken ze nog zo klein. Het zit vaak in de kleine dingen. Kost het je nog wat moeite? Maak dan met jezelf een afspraak en zet de ‘ikzorggoedvoormijzelfmomenten’ in je agenda. En wanneer jij goed voor jezelf zorgt, dan zorg je ook goed voor je kind.

Ondersteuning nodig bij het goed voor jezelf zorgen? Mindfulness kan goed helpen, maar ook (online) ondersteuning. Bel of mail me, ik ben er voor jou.